EFT: meer grip op stress en emoties



Wist je dat ik ook EFT kan toepassen in mijn coaching? EFT is namelijk super goed inzetbaar als er zaken spelen waarbij je min of meer automatisch reageert en waarbij de heftigheid van de reactie je erg kan hinderen.


Wat is EFT? EFT staat voor Emotionally Freedom Techniques. Het gaat hier om een combinatie van oude Chinese kennis met moderne cognitieve therapie en lichamelijke stimulatie. Tijdens een sessie herprogrammeer je in feite je brein plus je lichamelijke en emotionele systeem, zodat je niet meer zo heftig en automatisch reageert in bepaalde situaties.

Je krijgt meer grip op stress en emoties. Hoe zit dat dan? Soms gebeuren er dingen in je leven die een diepe impact hebben. Niet alleen op het moment van de gebeurtenis zelf, maar ook daarna. De impact blijft bijvoorbeeld voortduren door het steeds weer herbeleven van die gebeurtenis en alle emoties die daarbij horen.

Wat je hersens dan doen is: een sterke verbinding leggen tussen een bepaalde gebeurtenis en de intense emoties die ermee samenhangen. Die verbinding kan zó diep en krachtig zijn, dat je in andere situaties net zo heftig gaat reageren als in de oorspronkelijke situatie, ook als de situatie veel minder heftig en ingrijpend is.

Er is dan nog maar een kleine trigger nodig om die sterke emoties te laten ontstaan. Je reageert dan in feite automatisch en je bent overgeleverd aan de impact van die reactie, die vaak buitenproportioneel is en waar je erg veel last van kunt hebben. Voorbeelden Voorbeelden van heftige reacties die je kunt hebben en die te maken hebben met zo’n sterke trigger:

  • Je werd als kind niet liefdevol door je ouder(s) bejegend of je ontving vooral kritiek. In je volwassen leven reageer je heel heftig op goedbedoelde kritiek of grapjes, omdat je dit diep van binnen ervaart als totale afwijzing van jou als persoon.

  • Je partner heeft je bedrogen en je voelt je zó verraden en afgewezen, dat je niemand meer vertrouwt. Wat er toe kan leiden dat je mensen gaat testen op hun trouw. Je daagt ze uit en vraagt eigenlijk constant om bevestiging. Daarbij kun je te ver gaan: mensen knappen af op je gedrag, vertrekken en je wantrouwen wordt door jou als terecht ervaren. Wat je trigger weer versterkt.


Eigen ervaringen Ik heb EFT ook bij mezelf toegepast. Mijn man heeft 20 jaar geleden een ernstig ongeluk gehad tijdens het sporten: schedelfractuur, hersenkneuzing, maanden van revalidatie. Je snapt: mijn wereld stond op zijn kop!

Lang verhaal kort: hij moest na de revalidatie aan het CBR bewijzen dat hij weer kon autorijden. Dat is een standaardprocedure bij letsel waarbij schedel en hersens zijn betrokken. Hij slaagde met vlag en wimpel! Hij is dan ook een heel ervaren chauffeur, reed voor zijn ongeval tienduizenden kilometers per jaar voor zijn werk. Maar ik had onbewust voor mezelf besloten dat hij waarschijnlijk niet meer zo goed kon autorijden als voorheen. Gevolg daarvan was dat ik vanaf toen niet meer relaxed naast hem in de auto zat (waar ik voorheen al ontspannen ging slapen nog voordat we de eerste bocht om waren, bij wijze van spreken).

Dat was niet alleen vervelend voor mezelf, ook voor hem. Want ik reageerde constant geschrokken: heeft hij die auto gezien? Heeft hij dat stoplicht gezien? Heeft hij die fietser gezien? Veel stress en ergernis in de auto 😊. Totdat ik begin dit jaar EFT bij mezelf toepaste, om van die ongegronde angst af te komen. Want laten we wel wezen: waar was ik bang voor? Hij was vóór het ongeval een goede chauffeur en hij had al 20 jaar lang ná het ongeval bewezen dat hij een goede chauffeur was. Waarom bleef ik dan zo angstig in de auto? Omdat ik het mezelf had aangepraat en dat kwam door de impact van het ongeval en de onzekerheid die er na dat ongeval was: hoe herstelt hij hiervan? EFT heeft me geholpen! Ik zit al weer een stuk relaxter naast hem in de auto. Fijn voor mij, maar ook fijn voor hem!


Ik heb EFT ook ingezet bij een andere angst die ik heb/had: hoogtevrees.

Ik weet nog het moment dat mijn hoogtevrees ontstond. We waren op vakantie in Malta. Mijn zoon was een jaar of 9 en hij leunde - in mijn beleving - heel ver over een muur (met daarachter een steile afgrond). Ik zag het hem doen en ik verstarde compleet! Ik wilde hem roepen, maar er kwam geen geluid uit mijn keel. Ik wilde me bewegen, maar ik kon het niet. Stond als bevroren te kijken en bang te zijn. Ik weet nog dat ik registreerde dat mijn knieën knikten en dat ik een heel wee gevoel in mijn onderbuik had.

Er is uiteindelijk helemaal niks gebeurd. Sam leeft nog 😊. Achteraf gezien had hij enorm veel moeten klimmen en klauteren wilde hij over die muur heen komen.

Maar vanaf dat muur-incident had ik angst voor hoogten. Dat ging zover dat ik niet eens kon kijken naar een foto waarin hoogte een rol speelde: dan voelde ik de angst alweer toeslaan inclusief de knikkende knieën en het weeë buikgevoel. Nadat ik hierop EFT heb toegepast, kan ik weer gewoon naar (foto’s van) bergen of hoge bruggen kijken. Dat is al een enorme verbetering! Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om daadwerkelijk te testen of ik zelf weer op een hoge brug zou kunnen staan, maar ik heb het gevoel dat ik dit al een stuk beter zal kunnen dan voorheen.


Coaching versterkt met EFT Een cliënte die ik onlangs – naast een stuk coaching – aanvullend met EFT heb geholpen omdat ze van zichzelf vond dat ze vaak te heftig reageerde in bepaalde situaties, gaf de volgende reactie: Ik vond het heel fijn. Stond er eerst een beetje sceptisch tegenover, maar het heeft me wel geholpen. De ergste boosheid is verdwenen en het korte lontje is ook minder. Ik voel me goed. Een stuk coaching hoort er uiteraard wel bij. Eerst zal moeten worden ontdekt met welke oorspronkelijke situatie een sterke reactie te maken heeft. En naast het toepassen van EFT komt er ook een stukje acceptatie en zelfinzicht bij kijken. Maar is eenmaal ontdekt waar de schoen wringt en is die situatie geanalyseerd, dan kan aanvullend een EFT-behandeling razendsnel positief effect leveren! Herken je bij jezelf iets uit bovenstaande omschrijvingen? Dat je soms te heftig reageert in relatie tot de daadwerkelijke situatie? Misschien heb je zelf al een vermoeden waar je (te) sterke reactie vandaan komt. Zo niet, dan is het zinvol om na te gaan waardoor die reactie is ontstaan. Als je daar werk van wilt maken, neem dan gerust contact met me op. Ik kan je weer een stuk verder helpen.


Lees ook mijn blog Parentificatie en de loyaliteit van kinderen.

Lees ook mijn blog Ben jij je bewust van je overlevingsstrategieën?


Kikken Coaching


Foto is van Pixabay: Jackson David.



Recent Posts

See All