Lachen is gezond



Lachen is gezond is een kreet zo oud als Methusalem.

Maar hoe zit dat dan?


Endorfine

Lachen zorgt ervoor dat het hormoon endorfine vrijkomt. Dit is een morfineachtige stof en één van onze gelukshormonen. Endorfine zorgt voor:

✔ een ontspannen en gelukkig gevoel

✔ een sterker immuunsysteem

✔ een verhoogde pijntolerantie

✔ afbraak van stresshormonen.


Afleiding

Lachen onderbreekt je piekergedachten en zorgt ervoor dat je jezelf en de problemen waar je mogelijk mee kampt van een afstandje kunt bekijken. Je relativeert en komt misschien tot het besef dat het allemaal best meevalt zolang je nog af en toe kunt lachen, óók om jezelf.


Gedeelde lol en verbondenheid

Lachen in gezelschap werkt vaak aanstekelijk, zodat de één de ander blijft besmetten met het lachvirus. Hoe langer je over en weer met elkaar in de lach schiet, hoe groter het effect van ontspanning en het ervaren geluksgevoel. Bovendien zorgt samen lachen voor een dieper gevoel van verbondenheid, waardoor je oeroude behoefte om ergens bij te horen wordt bevredigd.


Voorraad lachherinneringen

Een goede lachsessie wordt opgeslagen in je hersenen in het gebied dat ik gemakshalve maar even ‘dierbare herinneringen’ noem. Hier bevinden zich herinneringen die heel gemakkelijk en heel levendig op willekeurige momenten zijn terug te halen en hetzelfde gevoel kunnen oproepen als je had tijdens de gebeurtenis zelf. Dus als je aan zo’n lachbui terugdenkt of als iemand het lachincident ter sprake brengt, treedt het gezondheidseffect van de lach verbonden aan dát moment meteen weer in werking. Ook al is de situatie op dat moment heel anders.

Ik liep laatst met mijn hond te wandelen en dacht terug aan een grappig incident waar ik enkele dagen eerder ontzettend hard om had moeten lachen, kaliber slappe lach. Terwijl ik er al wandelend aan terugdacht, schoot ik weer in een lach die niet tegen te houden was. En dan bedoel ik niet zo’n bescheiden grijnsje, nee, ik kon mijn lachen gewoon niet inhouden en lachte voluit.

Het zal best raar hebben uitgezien voor mensen die me in mijn uppie uitbundig lachend zagen langskomen. Maar het positieve effect ervan heb ik toch maar weer mooi meegenomen!


Conclusie

Lach zo vaak en zo hard als je kunt, liefst in prettig en goedlachs gezelschap.

Laat die endorfinen zo vaak mogelijk vrijkomen.

En leg een zo groot mogelijke voorraad lachherinneringen aan.

Het kan zo maar allemaal bijdragen tot minder paracetamols, antibioticumkuurtjes, hoestdrankjes en therapiekosten.


Kikken Coaching


Foto is van Stocksnap-Pixabay

Recent Posts

See All