Prullenbakdagen

Updated: Mar 17



Er zijn van die dagen, dan wil het gewoon niet. Niets loopt zoals het moet, je raakt gefrustreerd en aan het eind van de dag bevindt je humeur zich op een triest dieptepunt.

Ik noem zo’n dag altijd een prullenbakdag. Tegen de avond stel ik me zo’n dag voor als een stuk papier waar ik een denkbeeldige prop van maak, die ik keurig in de vuilnisbak mik. Deksel erop, weg ermee en morgen brengt weer nieuwe kansen.


Wat kun je nog meer doen als je zo’n prullenbakdag hebt?


1. Kuur je niet uit op je directe omgeving Als je alleen maar slecht gehumeurd bent omdat je koffie koud is geworden, omdat je internetverbinding traag is of omdat het buiten regent, dan is het niet erg redelijk om je uit te kuren op je directe omgeving. Zij hebben in deze gevallen niet bijgedragen aan de omstandigheden die jou uit je humeur hebben gebracht. Hierin zit overigens een kleine verraderlijkheid: juist bij de mensen bij wie je je veilig en vertrouwd voelt – je partner, je gezin – laat je eerder de ongecensureerde versie van jezelf zien, dus inclusief je humeurigheid. Maar als het goed is, wijst je naaste omgeving je er dan fijntjes op dat je je ergens anders moet gaan uitkuren.


2. Geef je zelf wat ruimte Iedereen heeft af en toe recht op humeurigheid en prullenbakdagen. Het hoort allemaal bij het leven. Ga zo’n moment van humeurigheid vooral niet zwaarder voor jezelf maken door te denken dat het niet netjes van je is om er zo humeurig bij te lopen, want dat helpt niet. Accepteer het, ben begripvol naar jezelf (je bent ook maar een mens) en probeer afleiding te zoeken: bekijk een film, ga op bezoek bij een vriend(in), maai het gras of schilder een muur.


3. Relativeer Mocht je ondanks je recht op prullenbakdagen doodmoe van je eigen humeur worden, ga dan eens onderzoeken hoe ernstig het eigenlijk allemaal is. Dat kun je doen door je situatie met anderen te vergelijken. Er bestaat een leuke uitspraak hierover, die gaat als volgt: Als we allemaal onze problemen op een hoop zouden gooien en andermans problemen zouden zien, dan zouden we snel ons eigen probleem weer terugnemen.


4. Een slecht humeur is tijdelijk Een slecht humeur ontstaat meestal door tijdelijke omstandigheden en verdwijnt in de regel na verloop van (korte) tijd. Als je je dat realiseert, dan kan alleen al die kennis er voor zorgen dat je minder zwaar gaat tillen aan je humeurigheid van dat moment. Bemerk je echter bij jezelf dat je slechte humeur maar niet lijkt te verdwijnen en je zelfs het gevoel hebt dat je al enkele weken niet lekker in je vel steekt, dan is er geen sprake meer van een slecht humeur (want: niet meer tijdelijk), maar misschien van een (beginnende) depressie. In dat geval kun je het beste eens met iemand gaan praten: een goede vriend(in), een familielid, je huisarts en/of een coach.


5. Dames: ken jezelf Dit gedeelte is speciaal voor vrouwen: ben je er van bewust dat je gemoedstoestand en je gedrag – bij de één wat meer dan bij de ander – wordt beïnvloed door je menstruatiecyclus. Door de maandelijkse schommelingen in je hormoonhuishouding kun je tijdelijk behoorlijk uit balans raken. Dat zijn vaak geen leuke of gemakkelijke dagen, maar het goede nieuws is: een en ander verloopt vaak volgens een redelijk vast patroon met op een gegeven moment herkenbare bijwerkingen. Leer je eigen cyclus goed kennen en de symptomen goed te hérkennen. Het maakt het leven een stuk gemakkelijker als je weet op welke dagen je iets minder van jezelf moet vragen en iets meer voor jezelf mag zorgen. Het voorkomt ook dat je na afloop her en der je excuus moet aanbieden voor hormoongestuurde uitlatingen of gedragingen. Zelfkennis geeft in dit geval rust.


6. Vraag om een knuffel Last but not least: vraag om een knuffel. Knuffelen verhoogt de oxytocine- en serotoninegehaltes (hormoon resp. neurotransmitter) in het lichaam, en dat heeft weer een positief effect op je stemming. En dat knuffelen kun je doen met de mensen die je liefhebt, maar ook met je huisdieren!


Heb jij nog aanvullende tips ten aanzien van prullenbakdagen? Je bent van harte uitgenodigd ze hier te delen.


Lees ook mijn blog Emotie & Moeite


Kikken Coaching


Foto is van Sanki Fotografie


50 views

Recent Posts

See All