Stoppen met piekeren

Updated: Mar 23




Niks zo irritant als een malend hoofd vol zorgen en piekergedachten! Van piekeren word je niet happy. Wel doodmoe. Wat kun je doen om je hoofd een halt toe te roepen? Ga voor jezelf na of er écht een probleem is, of dat je bang bent dat er een probleem kan ontstáán (maar dus niet feitelijk aanwezig is). Probeer dus objectief vast te stellen of je je terecht zorgen maakt of dat je eerder bang bent voor wat zou kúnnen gebeuren. Het blijkt dat we heel vaak bang zijn voor dat wat zou kunnen gebeuren, zonder dat het daadwerkelijk gebeurt. Niet echt een probleem aanwezig Is er niet echt een probleem aanwezig en gaat het om een denkbeeldig probleem in je hoofd? Stop dan met je zorgen te maken. Je verspilt je kostbare energie aan een denkbeeldige negatieve situatie die er in feite niet is. Maar dat stoppen met piekeren is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan! Wat mij altijd helpt is: iets gaan dóen. Zodat ik op andere tekst kom. Ga wandelen, ga met een goede vriend(in) iets leuks ondernemen, ga een muur schilderen, het gras maaien, hardlopen, fietsen, je huis poetsen, rondslingerend vuil in het bos opruimen, whatever. Maar ga iets dóen! In de actiemodus en uit de denkmodus. Ben jij echter een persoon bij wie dat niet helpt, omdat je júist meer gaat nadenken als je met een doe-klusje bezig bent? Stort je dan op een hersenklusje: sudoko's oplossen, een spelletje schaken met iemand, een boek lezen. Want als je bewuste hard aan het werk is om zich te kunnen concentreren, dan is er geen ruimte voor piekergedachten. Je ergens op moeten concentreren en ergens anders over piekeren gaan namelijk niet samen. Wel echt een probleem aanwezig Heb je na objectief onderzoek vastgesteld dat er wel degelijk een probleem is en dat je je terecht ergens zorgen over maakt? Pak het dan aan. Kijk je probleem in de ogen en ga aan de slag om een oplossing te bedenken. Dus niet piekeren, maar functioneel nadenken: hoe los ik dit op? Wat heb je daar voor nodig? Maak bijvoorbeeld notities. Maak het inzichtelijk. Heb je daar hulp bij nodig? Schakel die dan in! Door doelgericht naar een oplossing toe te denken (in plaats van in het wilde weg alle kanten op te piekeren), zorg je ervoor dat je jezelf niet hulpeloos en machteloos blijft voelen door dat probleem. Het geeft je weer zeggenschap over de hele situatie. En je doorbreekt die malende stroom piekergedachten die je niks brengt. Lukt het je om het probleem op te lossen, dan merk je dat meteen aan je energie. Je zult zien dat je je weer energieker en gelukkiger voelt. Wet van Aantrekking Je hebt beslist wel eens gehoord van de uitspraak: dat waar je aandacht aan geeft, groeit. Het heeft te maken met de Wet van Aantrekking, één van de universele wetten. Alles is energie en heeft zijn eigen trillingsfrequentie: mensen, dieren, gebeurtenissen, dingen, gedachten, emoties. Gelijke trillingsfrequenties neigen ernaar elkaar aan te trekken. Negatieve trillingsfrequenties (bijvoorbeeld piekeren, je somber voelen) trekken dus negatieve trillingsfrequenties aan. Positieve trillingsfrequenties (bijvoorbeeld optimisme, tevredenheid, blijheid) trekken dus positieve trillingsfrequenties aan. Daar slaat de uitspraak in de afbeelding op. Het wil zeggen: wees je bewust van de trillingsfrequenties van je gedachten en je emoties. Het leven is echt niet altijd een feestje, maar waak ervoor te blijven hangen in de negatieve trillingsfrequenties. Het trekt op de lange duur alleen maar meer negatieve trillingsfrequenties aan.


Lees ook mijn blog Waarom ik wandelend coach.

Lees ook mijn blog Het slaap-abc.


Kikken Coaching

13 views

Recent Posts

See All